top of page
Writer's pictureאמאניקה

לינה משותפת - הלינה המשותפת שלנו

Updated: Apr 19, 2022


לינה משותפת נעים להכיר זה חדר השינה שלנו, של כל המשפחה חדר שינה - חדר שישנים בו. ישנים בו לפי הסדר מהקיר - נועם, אני, זיו ואופק במיטת יחיד. לכל אחד את השמיכה שלו, הכרית והמקום.

בחורף אנחנו לא מתכסים בפוך ולא עם שמיכות כבדות אלא שמים רדיאטור\בגדים חמים לפי הצורך, גם הרדיאטור על דרגה חלשה ומשאירים חלון לסירקולציה ואוורור.

הבנות לא אוהבות להתכסות ובמלא נועם קרובה אלי ככה שיוצא שאני הגוף חימום שלה.

אנחנו ישנים בלינה משותפת לפי הוראות הבטיחות (בהמשך אני מפרטת מהם).


אני רוצה לשתף אותך איך הגענו ללינה משותפת.

לפני הלידה היה לי דמיון שאני מעצבת לאופק חדר ושם יהיה לה את המיטה והמקום שלה.

למה ככה דמיינתי?

בגלל הנורמה החברתית, התרבות שלנו זו התנהגות שראיתי אצל חברים, משפחה, בטלוויזיה בקיצור זה מה שהכרתי - לא הכרתי ולא נחשפתי למשהו אחר.

קראתי שמשרד הבריאות ממליץ שתינוק בשנה הראשונה ישן באותו החדר עם הוריו וכך היה, אופק תחילה ישנה בעריסה ואז במיטת תינוק צמודה אלינו בחדר השינה שלנו.

אני, אמא צעירה ללא ידע וניסיון בנושא תינוקות - אופק זו הבת הבכורה שלי אז מטבע הדברים הכל היה חדש לי הנקה, שינה גם הערות מהצד ורעשי רקע בנוגע לתינוקת שלי היו חדשים לי אבל זה כבר לכתבה אחרת, כשנולדה אופק נולדתי כאמא ואיתה נולדה האינטואיציה האימהית שלי.

לא הכרתי הנקה בשכיבה, הנקתי את אופק בישיבה, גם בלילה.


תינוק בנוי להתעורר בלילה לפי צרכיו, בשלות מוחו, לפי גילו כך גם אופק התעוררה וביקשה לינוק ממגוון סיבות שונות ומשתנות שהמענה לכל הצרכים שלה היו הנקה, איך אני יודעת? היא ביקשה (מגוון צרכים דרך משותפת אחת לכולם) וכל פעם להניק בישיבה 4/5 פעמים יכול להיות מאוד מתיש.

כשאופק הייתה בערך בת 5 חודשים בשלב ההרדמה לא הצלחתי להניח אותה במיטתה מבלי שתתעורר, היה מתסכל- מודה.


משיוט בפייסבוק גיליתי את המושג לינה משותפת והנקה בשכיבה, אמרו שזה משנה חיים - וואלה צדקו.

הכנסתי את אופק למיטה שלנו באופן בטיחותי הרדמתי אותה שם לשנת הלילה והצלחתי לצאת לסלון כשהיה מוקדם בשבילי לישון, היא נרדמה ואני מתצפתת עליה מהסלון "האח הגדול רואה הכל"

ביקיצות הלילה חזרה לישון בהנקה והוקל לי, הרגיש לי מאוד טבעי, הוקל לי לא רק בגלל שלא התאמצתי לקום ולהניק בישיבה אלא הכל זרם לטובה.

חוץ מהפרקטיקה שהייתי צריכה לתרגל תנוחות הכל עבד לנו מצוין.


באותו הזמן נתקלתי בהרצאה מדהימה בנושא הנקה ושינה הרצאה בכנס של ליגת לה לצ'ה, מעבירת ההרצאה והאישה שריתקה אותי הייתה ד"ר ג'ינה ויסמן, אני ממליצה לך לחפש את ההרצאה בכנס של שנת 2016.

ג'ינה הסבירה במילים, הוכיחה במחקרים את מה שהלב שלי הרגיש זה חיזק את מה שרטט לי בתוך הלב - שאני עושה את הדבר הנכון גם לי וגם לה, כולם מרוצים.

זיו שקיבל אישה לא עייפה ומתפקדת, לא מתוסכלת והבת שלו קיבלה את הטוב ביותר שהטבע זימן לה. בנוסף גם ישן לילה שלם – יאמר לזכותו שתמיד שאנו צריכות אותו הוא שם בשבילנו יום ולילה.

הלינה המשותפת המשיכה וגם שידרגנו את המזרון שלנו לגודל 220/200.


משתפת אותך שלא הכל ורוד...(המצעים כן חחח)

אני רוצה לשתף שזה לא עבר כל כך חלק, ניסיתי את שיטת "הרם הורד" – שיטה שבה מרימים את התינוק כאשר הוא בוכה ומניחים חזרה במיטתו כאשר נרגע, ככה ממשיכים עד שהתינוק נרדם כביכול אין בכי כי מרגיעים אותו אבל מצד שני גם לא נותנים מענה לצרכים כגון מגע קרבה אוכל ושתיה (הרחבתי על אימוני שינה בכתבה אחרת פה בבלוג, שווה קריאה וגם יש תרגום למחקר שנעשה על אימוני שינה ואיך הם משפיעים על התינוק וההורים)

באחת השיחות עם אמא מקסימה חלקנו חוויות מעולם ההורות הראשונית, הנקה, שינה.


היא המליצה לי לנסות את השיטה, להם זה עבד.

הסבירו לה שהשיטה נותנת לתינוק עצמאות, משפרת את השינה וגם כבר לא צריך לאכול בלילה בגיל הזה (5 חודשים) כי זה הרגל שמפריע אז מוטב להפחית - הכל בחבילה אחת, נשמע חלום עד שבתמימותי ניסיתי.

הנקתי את אופק, נרדמה, הנחתי במיטה שלה (זה היה לפני שהקשבתי ללב עד הסוף) וכשהתעוררה הרמתי וניסיתי להרגיע את הבכי, היא חיפשה את הציצי זוכרת שבשיטה אני צריכה להחזיר אותה למיטה ולהרגיע על הידיים בלי לתת מענה למה שמבקשת.

לא יכולתי שלא לתת לה את מה שהיא מבקשת, איך אני יכולה להחליט במקומה מה היא צריכה אם בפירוש מסמנת לי שרוצה לינוק אז הורדתי אותה לינוק ונרדמה, היא שלמה, אני שלמה . זה היה ה - הרם הורד שלנו.
לינה משותפת

כשחושבים לעומק על הנושא כל השיטות השונות גם אם לא מתעלמות מהבכי הם מתעלמות מצרכי התינוק שהרי זה לא רצון זה צורך שבסופו של דבר התינוק מתייאש וכבר לא מבקש נרדם בשביל לשמור על האנרגיה שלה הוא זקוק בשביל לשרוד. וגורמות להורים להתעלם מהאינטואיציה והאינסטינקט הטבעי שלהם.

זה מה שקסם לי כל כך בהרצאה על הלינה המשותפת כל כך בעד ההורים כל כך בעד המענה לצרכים בלי מלחמה פשוט כדרך הטבע – אין מצב שהטבע מנוגד לעצמו.



לינה משותפת


לינה משותפת בטיחותית היא דרך נפלאה לטפל בתינוק\פעוט מבלי לקום ככה שהשינה שלו ושלך לא נשברת... יש עוד יתרונות על פי מחקרים בנושא אבל זה לפוסט נפרד.😉 מאוד מסוכן להירדם ללא תכנון מקדים על הספה או על משטח לא בטיחותי לכן ללינה משותפת יש כללים ברורים שכדאי להתכונן אליהם מראש.

לינה משותפת (באותה המיטה) כללים:


1. מיטה בטוחה – ישרה, צמודה לקיר, לא מיטת מים או מיטה מתנפחת, לא רכה.

2. סדינים מתוחים ויציבים, שיער ארוך אסוף.

3. כמה שפחות כריות, בובות ,שמיכות כבדות

4. התינוק תמיד ליד האם (לא בין ההורים), ללא ילדים נוספים, ללא בעלי חיים.

5. התינוק ישן על הגב ללא עיטוף, כיסוי ראש וביגוד בהתאם (את גוף חימום).

6. אין להשאיר לבד ללא השגחה.

7. לא ישנים יחד אם עישנת במהלך הריון או שאחד ההורים מעשן.

8. אסור לתינוק שנולד פג, במשקל נמוך מגיל הריון.

9. אם הינך סובלת מעודף משקל קיצוני.

10. אם אחד מבני הזוג תחת השפעת אלכוהול, סמים, תרופות מרדימות.

11. אם שנתך חזקה כך שלא תעני לצרכי התינוק ולא תתעוררי.


הכללים כפי שפורסמו על ידי פרופסור גיימס מקנה - אנתרופולוג שחוקר במשך 38 שנה את הלינה המשותפת , את ההשפעה על האם התינוק והנקה, היה שותף בכתיבת פרוטוקול בabm שמתייחס ללינה משותפת והנקה.

ייסד את צירוף המילים breastsleeping שקושר הנקה ושינה יחד ואומר שהביולוגיה שלנו בנויה ככה שהאמא היא סביבת הגידול של היונק שלה.

על מחקריו ותוכן מתוך הרצאתו ארחיב בכתבה נפרדת, הוא אדם מעורר הערצה!!


זוכרת את המרצה שריתקה אותי?

מבלי לזכור ולהתכוון אחרי כמה שנים ריתקה אותי שוב בקורס מדריכות הנקה צירוף מקרים שכזה.


מוזמנת לספר לי מה חשבת על מה שקראת?

אשמח שתשתפי אותי על סידורי השינה בביתך?

האם היו שינויים בהסדרי השינה לאורך הזמן? כשהצטרפו הילדים?



אשמח ללמד אותך על שנת תינוקות יש לי תוכנית ליווי שינה שתעזור לך ולתינוק\פעוט שלך לישון טוב יותר עם הקשבה מלאה לצרכים שלכם וחיזוק הקשר בינכם.








680 views0 comments

Comments


אינטואיציה לאתר מאמר שינה.png
bottom of page