top of page
Writer's pictureאמאניקה

skin to skin - הקסם שבמגע עור לעור

Updated: Jul 2, 2022

עור לעור מה זה אומר?

המושג עור לעור משמעו עור התינוק מונח צמוד ללא הפרדה לעור שלך - SKIN TO SKIN.

בית החזה שלו חשוף על בית החזה שלך- שם נמצא מרכז הבקרה שלך – שם התינוק ירגיש ויריח אותך ושם יתעוררו הרפלקסים שלו ליניקה ושם הוא יספר לה מה הוא צריך.


skin to skin


שם נוסף לטיפול בעור לעור-SKIN TO SKIN הוא שיטת הקנגרו

נושאים את התינוק לזמן רציף ככל האפשר כפי שהקנגרו נושאת את הגור שלה מיד אחרי הלידה בכיסה ומאפשרת לו לינוק לפי דרישתו.

הגור יצא מהכיס כאשר יהיה בשל לכך, גם היונק שלנו מתרחק מאיתנו כשהוא מוכן ובשל לכך, עם בשלות מוחו מגיעה גם עצמאותו ברובד הפיזי והרגשי.



טיפול SKIN TO SKIN עור לעור מומלץ לתינוקות בריאים שנולדו במועד בכלל ובפגים\תינוקות חולים בפרט.

האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים וארגון הבריאות העולמי ממליצים לכל התינוקות לשהות על אימם בעור לעור לאחר הלידה ולא רק, עקב מחקרים שהוכיחו שמגע עור לעור משפיע לטובה על בריאות התינוק ועל תקופת הנקה.


אז למה זה טוב?


התינוק עד הלידה גדל והתפתח ברחם וכל החושים שלו הכירו רק אותך.

שמע את דפיקות ליבך ללא הפסקה, הרגיש את דפנות רחמך, שמע את הקול העמום שלך והכיר רק את רחמך החשוך שהעניק לו את ההגנה הטובה ביותר, עטוף בכל טוב ומוזן ללא הפסקה דרך חבל התבור.

סביבת הגידול הזו העניקה לתינוק ביטחון, תחושת הביטחון מונעת הפרשת קורטיזול מה שעוזר למערכות גופם לתפקד כראוי ללא הפרעה.

הם עוברים מיני מסע שמביא אותו היישר לזרועותייך, היישר לעולם הגדול והפתוח, היישר למקום רועש, ללא דפנות, ללא הזנה רציפה, מואר ומסנוור וקולך וקול דפיקות ליבך לא שם באופן קבוע.

זה קצת מפחיד, קצת כמו לא נודע ומשהו שיכול מאוד לגרום לחוסר ביטחון.

אנחנו שייכים למשפחת היונקים ובטבע כמו בטבע מישהו יכול לבוא ולטרוף אותנו.

התינוק לא יודע שהוא מוגן, הוא לא יודע שיש בית עשוי בטון ושההורים הרחיקו את כל הסכנות, לכן הוא תמיד יחפש את אמא עד אשר עם בשלות מוחו יוכל להיות עצמאי ולא תלותי.

כאשר התינוק מרגיש חוסר ביטחון ורמת הקורטיזול בדמו עולה זה משפיע על קצב הלב והנשימה, בכי ממושך משפיע גם על מערכת העצבים שגורמת להאטה בדופק וירידה בטמפרטורת הגוף תגובות אלו מעכבות את ההסתגלות של התינוק לחיים שמחוץ לרחם.


המקום שמחזיר אותו קרוב אליך למה שהוא מכיר זה עלייך בעור לעור, כאינסטינקט* הוא יחפש את השד בשביל לינוק זה יעורר אותו ויזכיר לו איפה הוא נמצא. חום גופך יווסת את חום גופו כל מדדי גופו יעבדו ברוגע ובקצב טוב נטול סטרס נשימותייך יזכירו לו לנשום בקצב תואם ורגוע וגם הסוכר בדמו יהיה מאוזן, המגע שלך והקשר עין יתנו לו להרגיש שהוא נמצא במקום הנכון, בביטחון.

skin to skin

*אינסטינקט – יצר בסיסי המוגדר בביולוגיה ובמרבית ענפי הפסיכולוגיה כנטייה מולדת לביצוע מעשה מסוים באופן מדויק ואוטומטי כתגובה לגירוי ספציפי.

עור לעור מיד לאחר הלידה מקדם את הנקה, עוזר לתינוק להגיע אל השד (גם בכוחות עצמו) ועוזר לו להתחבר לשד בקלות (מושג זה נקרא breast crawl) במקביל בזכות הקרבה ותחושת הרוגע אצל האם החלב משתחרר ביתר קלות וייצור החלב מתגבר.


זה הקסם של עור לעור גורם לאמא לנוח ומבלי להתאמץ נותן לטבע לעשות את שלו.

בהעדר עור לעור עם אמא אפשרי לטפל בעור לעור עם ההורה הנוסף של התינוק.

מוזמנת לקרוא גם על יתרונות ההנקה וחלב האם.

מוזמנת לספר לי מה חשבת על הנקרא והאם יצא לך לעשות SKIN TO SKIN עם היונק שלך?




84 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


אינטואיציה לאתר מאמר שינה.png
bottom of page